30.03.2017 12:24


Brňané si opět mohou půjčovat růžová kola

Autor: Klára Vašíčková | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Růžová kola Rekola se na osm měsíců vrací do brněnských ulic. Zájemci si je mohou vypůjčit za čtyřiadvacet korun na hodinu. Sdílení kol za poplatek společnost v Brně provozuje již pět let. Letošní novinkou je jednorázové vypůjčení, jiný vzhled a také nová pravidla. 

Kola si lidé mohou vypůjčit na někola místech, obvykle co nejblíž hlavního nádraží. Foto: Klára Vašíčková

Brno – Brňané si mohou od úterý 21. března půjčovat růžová kola Rekola. Společnost jich do provozu nasadila padesát. Rekola nabízí možnost jednorázového vypůjčení nebo roční předplatné za 1 199 korun. Podle zakladatele firmy Vítka Ježka jsou kola v centru rychlejší a levnější doprava než auto, což si lidé mohou díky jednorázovým výpůjčkám sami vyzkoušet. 

Možnost půjčit si kolo bez nutnosti ročního členství cílí hlavně na turisty, kteří je zatím příliš nevyužívali. „Rekola ve velké míře využívají hlavně studenti a pracující lidé do pětačtyřiceti let. S vyššími teplotami je využívají ale i lidé, kteří si jen chtějí užít pohyb a zajet si třeba na přehradu,“ uvedla mluvčí společnosti Lucie Brutovská. V Brně si je za pět let vypůjčilo kolem deseti tisíc lidí, celkově v České republice přes 95 tisíc. „Kola si půjčuji v Brně téměř každý druhý den. Loňský vzhled se mi líbil víc, měl sytější růžovou barvu. Na těch nových je ale fajn pouzdro na mobil, které je na řídítkách," řekl uživatel Jan Pospíšil. 

Zájemci si po zaregistrování mohou kola vypůjčit prostřednictvím mobilní aplikace, na webu nebo posláním smsky. Stačí najít na mapě to nejbližší, dojít k němu, zjistit číslo na rámu a zadat ho do aplikace. Uživateli se zobrazí kód zámku, díky kterému si kolo odemkne. Pak už je jen na něm, kam se vydá a kdy ho vrátí. Zamknout zpět ho může do růžové zóny nebo na ke sloupu či zábradlí. Na závěr polohu kola oznámí skrze aplikaci nebo sms. 

S novým designem nová pravidla 

Letošní novinky se ale nelíbí všem uživatelům. „Začal jsem Rekola využívat předloni a byla to skvělá služba. Systém fungoval a finančně se to opravdu vyplatilo. Pravidla společnost nastavila tak, aby uživatelé sami dbali na jejich dodržování a zároveň se nemuseli stresovat, když přetáhli dobu vypůjčení nebo zaparkovali mimo zónu. Letos se služba dost změnila," uvedl bývalý uživatel Tomáš Zeiner. Podle něj přibyly sankce a s nastavením nových tarifů není spokojený. „Nová pravidla mi přijdou v rozporu s původní myšlenkou, a tak jsem se rozhodl sestavit si vlastní kolo,“ dodal Zeiner.

Podle Ježka ale nová pravidla možnosti uživatelů rozšiřují. „V minulém roce nesměl uživatel parkovat mimo zónu a mít kolo déle než tři hodiny. Nyní to není za poplatek problém. Všechny změny jsou motivované tím, aby bylo dostatek kvalitní kol všude kolem nás. Toho lze docílit i včasným a lepším vrácením,“ uvedl zakladatel, který brzy plánuje představit ještě novou možnost pro lidi, kteří se nechtějí ročním tarifem příliš zavazovat. 

Sdílení kol funguje v pěti českých městech. Poprvé se bikesharing objevil v Praze, následně se rozšířil do Brna a poté do Českých Budějovic, Teplic a Olomouce. V hlavním městě je jednorázové vypůjčení nejdražší, stojí dvaatřicet korun. V Brně stojí čtyřiadvacet a cena v ostatních městech je ještě o něco nižší. Brutovská dodává, že jsou k dispozici ještě další kola, a tak není vyloučené, že by se Rekola rozšířila i do dalších měst. 

Klíčová slova: rekola, sdílení kol, bikesharing

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.