11.05.2016 12:33


Fotoreportáž: Britský luxus a aristokracie v brněnské Olympii

Autor: Jan Matoušek | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

V brněnském obchodním centru Olympia mohou nejen automobiloví nadšenci navšítivit výstavu mapující historii i současnost britského Jaguaru. Na ploše nákupního střediska jsou k vidění téměř dvě desítky modelů, mezi kterými nechybí historicky ceněný E-Type nebo nový F-Type SVR.

Jaguar E-Type s karosérií kupé i roadster na výstavě v brněnské Olympii, foto: Jan Matoušek.

Brno – Téměř dvě desítky vozů britské automobilky Jaguar jsou od pátku šestého května do neděle 22. května k vidění v brněnském obchodním centru Olympia. Na návštěvníky čeká přehlídka historických modelů od třicátých do devadesátých let minulého století, stejně jako možnost podívat se na nejnovější vozy značky v čele se sportovním kabrioletem F-Type SVR nebo sportovně-užitkovým (zkráceně SUV) modelem F-Pace. Na poslední den výstavy je naplánována spanilá jízda vozů s šelmou ve znaku.

Foto: Jan Matoušek

Sedan SS 2.5 z předválečného období je jedním z největších vozů celé výstavy. Původně dřevěný rám karosérie nahradila v průběhu výroby karosérie celokovová, pod kapotou je šestiválec s objemem 2.5 litru.

Foto: Jan Matoušek

O nic méně elegantní je zelené kupé XK 140 FHC z druhé poloviny padesátých let. Jeden z Jaguarů s typickou přední částí plnou chromovaných prvků, kterou dodnes napodobují některé karosářské firmy, pohání šestiválcový motor o objemu 3.4 litru.

Foto: Jan Matoušek

Po XK 140 následoval model s označením XK 150, kterému designéři vtiskli modernější tvář opět s typickými kulatými světlomety a vertikální maskou chladiče. Také model s označením 150 byl ze začátku věrný šestiválcovému motoru o objemu 3.4 litru, dva roky po začátku výroby byl ale obsah zvětšen na 3.8 litru.

Foto: Jan Matoušek

Podle mnohých nejkrásnější vůz planety, model E-Type, ukázali zástupci Jaguaru v roce 1961. Kupé nebo roadster s dlouhou kapotou, otevírající se směrem dopředu, nabízela britská automobilka s drobnými modernizacemi až do roku 1975. Šestiválec, typický pro předcházející modely XK, nahradil v posledních letech produkce vidlicový dvanáctiválec.

Foto: Jan Matoušek

Více na luxus než na sportovní zážitky se tvůrci zaměřili u nástupce E-Typu, kupé nebo kabrioletu XJS. Postupnými modernizacemi se vůz udržel ve výrobě od roku 1971 až do roku 1996. Pod kapotou inženýři použili, podobně jako u předchůdce, řadový šestiválec nebo vidlicový dvanáctiválec.

Foto: Jan Matoušek

Zatím poslední generaci sportovních vozů Jaguar představuje F-Type, navazující svými tvary i karosářskou nabídkou na E-Type. Nejvýkonnějším zástupcem celé řady je provedení SVR s pětilitrovým přeplňovaným osmiválcem, které slaví v Olympii českou premiéru.

Foto: Jan Matoušek

V historii Jaguaru se neobjevily jen sportovní modely, ale také velké limuzíny, jejichž majitel si užíval jízdu především ze zadního sedadla. Příkladem takového vozu je Mark IX z přelomu padesátých a šedesátých let, disponující téměř pětimetrovou délkou. Uvnitř vůz nabídl obložení ořechovým dřevem nebo kožené čalounění.

Foto: Jan Matoušek

Nástupcem Jaguaru MK IX byl model Mark X, který se svou délkou dostal přes pětimetrovou hranici. Až do roku 1992 byl sedan také vůbec nejširším v Británii vyrobeným vozem. Designéři opět použili motiv kruhových světlometů a vertikální masky chladiče, rozpohybovat téměř dvoutunový sedan měl šestiválec z modelu XK 150.

Foto: Jan Matoušek

Současným následovníkem modelů Mark je řada XJ, vznikající také ve variantě s prodlouženým rozvorem náprav. Podobně jako u předchůdců v interiéru nechybí pravé dřevo nebo kůže, doplněné o moderní jízdní asistenty a informační systémy. Vedení značky rovněž nabízí možnost přizpůsobit si auto vlastnímu vkusu.

Foto: Jan Matoušek

Zatím nejnovější modelovou řadou je F-Pace, kterým se inženýři i designéři Jaguaru rozhodli vstoupit do segmentu sportovně-užitkových vozů. „Chtěl-li Jaguar udržet krok s prémiovými automobilkami (Audi, BMW, Mercedes-Benz – pozn. redakce), musel zapomenout na tradice a přijít s tímto typem vozu. I u něj ale Britové sází hlavně na image své značky a jedinečný design,“ okomentoval význam modelu F-Pace šéfredaktor odborného motoristického webu MotorSvět Jiří Diviš.

Klíčová slova: Jaguar, Olympia Brno, výstava, auta

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.