05.10.2016 17:55


Kateřina Eichlerová: Káva je moje vášeň, zároveň ji však beru i jako službu

Autor: Klára Procházková | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Brněnský festival Týden kávy je v plném proudu. Za celou akcí stojí Kateřina Eichlerová, mladá energická absolventka Masarykovy univerzity. Již při studiích založila občanské sdružení Kulturárium, které se specializuje na pořádání obecně prospěšných projektů v oblasti kultury a společenského života. Káva je pro ní láska, vnímá ji však také jako službu zákazníkovi.

Brno - Na začátku října se Brno stává městem kaváren více, než normálně. Probíhá zde totiž již tradiční festival Týden kávy, do kterého se zapojuje několik desítek podniků. Za celou akcí již šestým rokem stojí absolventka Masarykovy univerzity Kateřina Eichlerová. 

Foto: Archiv Kateřiny Eichlerové

Jak vznikla myšlenka Týdne kávy?

Docela náhodnou shodou okolností. Pracovala jsme tenkrát s mou kamarádkou v kavárně a sem tam jsme v ní pořádaly různé tematické akce. Hledaly jsme téma na společnou oslavu našich narozenin, které máme obě v září, a kterou jsme naplánovaly na 1. října. Našly jsme si na internetu, že na 1. října připadá mezinárodní den kávy, a protože máme obě, jak já říkám, tak trochu produkční vadu na mozku, začaly jsme nad tím uvažovat a tak se zrodil zárodek celé akce. V té době již existovala nezisková organizace Kulturárium, kterou jsem založila s několika kamarády, a jež se zaměřuje na pořádání různých kulturních projektů s chytrým přesahem. Tou jsme akci zaštítili.

Prošli jste si za těch 6 let nějakým vývojem?

V prvních letech si celá akce hodně sedala, a překvapilo nás, jak moc se rozrostla, a jak jsme ji pojaly komplexně. Od třetího ročníku jsem si koordinaci celého festivalu vzala pod svá křídla a začali se ke mě přidávat také lidé „z oboru“, jako třeba Tomáš Konečný, majitel kavárny Kafec a festival se dostal do podoby, v které je dnes.

Vnímáte za tu dobu, co Týden kávy existuje, v kávové kultuře nějaký posun?

Myslím, že tam je, a že je docela velký. Ten hlavní rozdíl je v tom, že se otevírá spoustu nových provozů a řada z nich je skvělá. Jen si myslím, že je škoda, že hodně z nich se vydává stejnou cestou a přitom je možností mnoho.

Jak jste se ke kávě dostala vy?

V kavárnách jsem pracovala již při studiu. Hodně mě to baví, a také mě dost baví šířit základní kávovou osvětu. Ono je samozřejmě možné v poznávání kávy růst. Je to hodně nevyčerpatelné téma a kdo tvrdí, že toho ví hodně, tak toho ví asi nejmíň.

Čím je káva pro vás osobně?

Je pro mě láskou, vášní a po těch letech i fyzickou závislostí. Zároveň ji však beru také jako službu. Myslím si totiž, že v kavárnách to není jen o kávě, ale i o chování k zákazníkovi a řízení celého provozu. Hodně pořádám kurzy a snažím se, aby byly prakticky zaměřené. Chci, aby to byl spíše takový prvotní impuls, otevření dveří do světa kávy. Abychom se bavili o tom, co je to espresso, a abychom dokázali našlehat mléko tak, že jeho teplota nebude škodlivá a životu nebezpečná. Dát lidem prvotní impuls k tomu, aby se vydali tou cestou, která je bude bavit. Pokud budou chtít objevovat a soutěžit, ať jdou do toho. Pokud se budou spíš chtít zaměřit na filtrovanou kávu, ať se věnují filtrované kávě.

Co pro vás znamená dnes tak často skloňovaný pojem výběrová káva?

Já osobně mám výběrovou kávu moc ráda, a myslím, že řada lidí se k ní časem propije. Na druhou stranu mi takový ten extrémní způsob vnímání kávy nevyhovuje. Pro každého přece nemusí být káva náboženstvím. Myslím si, že každý zákazník má právo si vybrat co chce, a ne každý chce být poučován. Baví mě to a jsem ráda, že ten progres je zde velký, na stranu druhou mi však vadí, když někdo má tendenci poučovat lidi, kteří jsou špičky v jiných oborech a jen chtějí kafe. Neurazí mě člověk, který přijde a objedná si presso, protože je tak snadné se doptat, jestli chce malé nebo velké. Je podstatné si uvědomit, že barista není jen kávovar, který sází jedno kafe za druhým, musí zvládat spoustu věcí, a jsem přesvědčená, že jednou z nich je komunikace se zákazníkem.

Co je hlavním cílem týdne kávy?

Cílem týdne kávy je ukazovat svět kávy v té nejširší možné míře. Proto také v rámci festivalu probíhají trhy kávy, kde je možné tu šíři alespoň částečně pokrýt. Zároveň nám však jde i o šíření základní kávové osvěty. Všechny zapojené kavárny jsme si letos dopředu obešli, a myslím si, že máme velmi benevolentní pravidla, která bychom chtěli šířit. V podstatě jde o to, aby zákazník, který si objedná espresso, nedostal bazén, a abychom vysvětlili, že našlehat slušně konvičku mléka není žádná věda. Beru to tak, že je stále kam růst a toto jsou úplně základní standardy. Když chce člověk být sommeliérem, tak by také měl umět poznat rozdíl mezi bílým, červeným a růžovým vínem.

Jak se přihodilo, že se z espressa stal bazén?

Tradice káv na bázi espressa je v Evropě hodně spojená s kávovary, které k nám začaly dovážet velké italské firmy. Ty ke kávovarům dodávali i svou kávu a vzhledem k tomu, že lidé nebyli zvyklí na malé, silné kafe a chtěli ho naředit a mít ho větší, začala se příprava uzpůsobovat zákazníkovi.

Téma letošního ročníku je „káva jako služba“. Proč?

Přesně proto, že cítím, že se na to zapomíná. Poslední dobou vzniká spoustu skvělých akcí zaměřených na kávu, ale občas mám pocit, že si ze světa kávy berou jen jeden segment. Myslím si, že bychom neměli zapomínat na to, že káva je také služba, a že barista je člověk, který lidem něco nabízí, a kterému se za to platí. Káva by se měla dělat s nějakým respektem k lidem.

Na co se do konce Týdne kávy ještě můžeme těšit?

V rámci Týdne kávy stále ještě probíhá program po kavárnách, ale už se pomalu chýlí ke konci. Já to však beru tak, že tato akce je vlastně spíš takové nastartování nové sezóny. Úplně to vidím, jak se všichni majitelé kaváren těší, až do Brna přijdou zase noví studenti, a začnou po těch kavárnách žít, začnou je objevovat a pravidelně se do nich vracet. 

Medailon:

Kateřina Eichlerová

Vystudovala Kulturní managment a Teorie interaktivních médií na Masarykově univerzitě v Brně. Již při studiích pracovala jako produkční v brněnských divadlech a zároveň i jako baristka po kavárnách. V roce 2010 založila občanské sdružení Kulturárium, které se specializuje na organizaci obecně prospěšné činnosti v oblasti kultury, společenského i osobního života. Zároveň také podniká a založila firmu KAVATEAM, která se zabývá odbornou konzultací pro kavárny a restaurace. Vlastní také kavárnu Kulturárium, která se nachází na filosofické fakultě Masarykovy univerzity. Již šestým ročníkem pořádá festival Týden kávy.

Klíčová slova: týden kávy, festival, akce, Brno, rozhovor, kultura

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.