08.05.2016 21:04


Lékaři si účtují některé výkony i třikrát, kontrola podrobného přehledu se vyplatí

Autor: Anna Tišnovská | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Klienti zdravotních pojišťoven často nevědí, kolik peněz za ně pojišťovna doktorům platí. Lékaři toho umí využít ve svůj prospěch a někteří z nich si účtují ošetření pacienta opakovaně, někdy i třikrát. Takové podvody jsou ovšem stále riskantnější, protože lidé se mohou bránit a požádat si o podrobný přehled lékařských výkonů nebo si svého lékaře jednoduše prověřit na internetu. Klienti tyto možnosti však zatím příliš nevyužívají.

Brno – Pacienti svým lékařům důvěřují, proto se často nezajímají o částky, které za ně zdravotní pojišťovny doktorům vyplácí. Při podrobném prozkoumání výpisu se však mnozí lidé podivují. Někteří lékaři totiž důvěru pacientů zneužívají a účtují si provedené ošetření opakovaně, nebo si připisují výkony, které vůbec neprovedli.

Milena Nozdrovická chodí k lékaři především na preventivní prohlídky, jinak jej navštěvuje zřídka. Přesto se rozhodla využít novou službu Vitakarta Oborové zdravotní pojištovny a zkontrolovala si, kolik prohlídka stojí. Zjistila, že kromě samotné prohlídky jí lékař naúčtoval také nákladné vyšetření. Ve skutečnosti však na žádném takovém vyšetření nebyla. 

Ilustrační foto | Autor: Publicdomainpictures.comPacientka si na svého lékaře stěžovat nechce. „Mám dobrého doktora, o jeho odbornosti nepochybuji. Nechci o něj přijít," říká Nozdrovická. Obava z toho, že by lékař mohl kvůli nesrovnalostem v přehledech vykázané péče přijít o licenci, je však přehnaná. "Kontrolujeme smluvní lékaře a zdravotnická zařízení během celého roku, často objevíme třeba administrativní chyby, pak uvedeme vše do pořádku," uvádí tiskový mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny Oldřich Tichý.

Ačkoli některé nesrovnalosti vznikají pouze administrativní chybou, jindy lékaři záměrně vykazují fiktivní úkony. Mohou se tak obohatit až o několik desítek tisíc korun. Zástupci zdravotních pojišťoven tak klienty přesvědčují, aby si průběžně na internetu kontrolovali své přehledy nebo si nechali jednou ročně zaslat podrobný výpis. 

Někteří lékaři se nebojí podvádět nejen pojišťovny, ale také své pacienty. „Specialista mi předepsal injekce. Aplikovat je měla obvodní lékařka, ta za to ale chtěla peníze. Její přístup mi přišel podezřelý, tak jsem zavolala na pojišťovnu a dozvěděla se, že za aplikaci doplácet nemám. Zeptala jsem se lékařky, zda mi vypíše doklad o zaplacení, ona to však odmítla. Cítila jsem se podvedená, proto jsem lékaře změnila,“ svěřila se Nozdrovická. 

Ačkoli se v současné době snižuje počet lékařů, kteří podvádí pojišťovny či pacienty, stále se takové případy objevují. Proto se vyplatí informovat se u své pojišťovny v případě, že si pacient není jistý tím, co mu lékař předkládá k úhradě. Každý lékař také musí vydat pacientům potvrzení o zaplacení poplatku. Pokud tak neučiní, měl by pacient o něj sám požádat.

Klíčová slova: lékaři, pojišťovny, pojištění, podvod, přehled

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.