15.11.2016 23:33


„Tak dobré ohlasy jsme nečekali,“ říká spoluzakladatel projektu Zvol si info

Autor: Josef Karlík | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Vzdělávací program od mladých, pro mladé. I tak se dá interpretovat projekt Zvol si info, který spustila od konce října devítičlenná skupina studentů Masarykovy Univerzity v Brně. „Naším cílem je, aby mladí lidé uměli rozpoznat seriózní článek od propagandy,“ řekl v rozhovoru pro Stisk jeden z autorů projektu Ondřej Chlupáček. Mluvil také o začátcích programu a prvních ohlasech.

o chlupáček

Co bylo prvotním impulzem pro váš projekt?

Napadlo nás to, když jsme se všichni sešli v rámci univerzitního kurzu Challenging propaganda, jehož výstupem je skupinový projekt. Jsme lidé, kteří denně pracují s počítači a všimli jsme si, že hodně uživatelů internetu důvěřuje propagandistickým článkům, které se zde vyskytují. Proto jsme se podívali na výsledky průzkumu agentury STEM. Podle ní věří 25,5 procenta Čechů dezinformacím a 24,5 procenta věří propagandistickým médiím víc než tradičním. Nejhůře dopadli mladí lidé, kteří ve čtyřiceti procentech případů nerozpoznali manipulativní článek od seriózního. Rozhodli jsme se tedy, že se zaměříme na mediální osvětu mladých lidí.

Celá vaše přípravná část trvala necelé dva měsíce. Co všechno jste museli zařídit, než jste přistoupili k samotnému projektu?

Udělali jsme si vlastní anketu zaměřenou na studenty středních škol a gymnázií, kterou vyplnilo asi 350 lidí. Z odpovědí vyšlo najevo, že osmdesát procent respondentů čerpá informace pouze ze sociálních sítí a dvaceti procentům je jedno, kdo nebo co je zdrojem informací v článku. Potom jsme vytvořili průvodce po Internetu prostřednictvím kterého ukazujeme lidem, jak rozpoznat propagandistický článek od seriózního. Vytvořili jsme webové stránky zvolsi.info a na ně jsme průvodce vložili. Ještě než jsme spustili projekt, rozdělili jsme si práci, aby nebyl zmatek v tom, kdo má co dělat. Já jsem dostal za úkol starat se o obsah webu, další člen týmu dostal za úkol jednat se školami, do kterých jsme chtěli jezdit přednášet o našem projektu. Nakonec když bylo všechno připraveno jsme založili Facebookové stránky a prvním příspěvkem na nich jsme 31.října projekt odstartovali.

Vaší cílovou skupinou jsou hlavně studenti středních škol. Jakým způsobem jim o sobě dáváte vědět?

Komunikujeme s nimi přes sociální sítě. Například vytváříme a sdílíme na facebooku různé vtipné obrázky, které zároveň upozorňují náš projekt. Snažíme se také působit co nejvíce neformálně. Proto na našich stránkách máme pouze křestní jména. Informace na internetu zase přirovnáváme k jídlu v supermarketu, abychom problém co nejvíce zjednodušili a nepůsobili moc strojeně.

Součástí vašeho projektu jsou i tři semináře na školách a přednáška v brněnském kině Scala. Dva semináře už máte za sebou. Jakou zpětnou vazbu dostáváte?

Zatím pozitivní, o přednášky je velký zájem. Studenti nám sami píší, ať za nimi přijedeme. V současnosti plánujeme dokonce další kolo přednášek. Celkově jsme velice spokojení, naše Facebooková stránka se líbí už skoro 4000 lidem. Také se těšíme velké mediální publicitě. Vyšly o nás články v několika velkých českých denících. Takovou zpětnou vazbu jsme ani nečekali.

Do kdy plánujete v projektu pokračovat?

Rozpočet máme na měsíc a půl kampaně. Potom uvidíme, kolik nám zbyde prostředků a sil. Rádi bychom, aby se do projektu zapojilo více lidí. Už teď se nám ozývají dobrovolníci, kteří nám chtějí pomoci a v projektu pokračovat.

Klíčová slova: Zvol si info, Ondřej Chlupáček

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.