03.11.2016 17:48


Žadatelé o příspěvek na šalinkartu musí splnit několik podmínek

Autor: Lada Součková | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Město Brno nabízí od nového roku příspěvek na roční šalinkartu. Aby byl zákazníkovi uznán příspěvek ve výši 1 425 korun, který tvoří necelou třetinu celé částky, musí splnit několik podmínek.

O příspěvek na roční jízdenku, který přislíbilo město Brno cestujícím městské hromadné dopravy, si budou moci lidé žádat od nového roku. Cestující, kteří se rozhodnou o tento příspěvek požádat, však musí splnit několik podmínek. Zájemce musí mít trvalé bydliště v Brně a musí mít zaplacený poplatek za komunální odpad v Brně. Následně si musí zřídit elektronickou základní nepřenosnou roční jízdenku pro zóny 100 a 101, tudíž nepřenosnou roční šalinkartu za 4 750 korun. Teprve poté má cestující nárok na obdržení příspěvku ve výši 1 425 korun, roční šalinkarta ho tedy vyjde na 3 325 korun.

Jednou z podmínek pro obdržení příspěvku je, aby měl žadatel nahlášené trvalé bydliště ve městě Brně. „Město chce motivovat ke změně trvalého pobytu ty, kteří v Brně sice dlouhodobě a trvale žijí, ale úředně jsou hlášeni jinde,“ uvedla Zuzana Taušová z kanceláře primátora města Brna. I těmto obyvatelům město poskytuje služby a musí s nimi počítat v městské hromadné dopravě. Daně a poplatky za ně však získávají jiné obce a Brno se tak potýká s dlouhodobým problémem disproporce mezi výnosy z daní na základě počtu obyvatel s trvalým bydlištěm v Brně a náklady na zajišťování služeb, které se týkají i obyvatel, kteří v Brně trvalé bydliště přihlášené nemají. Počet lidí, kteří v Brně dlouhodobě pobývají, převyšuje počet obyvatel s registrovaným trvalým bydlištěm o pětadvacet tisíc. Vedení města očekává, že po zahájení motivačního programu si přehlásí trvalé bydliště do Brna více než čtyři tisíce lidí.

Na první podmínku navazuje i povinnost žadatele platit poplatek za komunální odpad v Brně a nemít na tomto poplatku dluh. „Většina Brňanů platí poplatek včas a dosáhnou tak na příspěvek bez potíží. Město nechce nikoho diskriminovat, ale chce ocenit ty, kteří se řádným placením poplatků podílí na chodu města,“ zdůvodnila Taušová. Očekává se proto, že se množství opožděných plateb sníží až o pět tisíc, čímž se sníží také náklady na vymáhání těchto poplatků.

Příspěvek se navíc týká pouze roční nepřenosné předplatní jízdenky, která platí v zónách 100 a 101 - takzvané roční šalinkarty. Nárok na slevu však mají pouze cestující, kteří si vyřídí tuto jízdenku elektronicky - tedy prostřednictvím bezkontaktní bankovní karty. To by ale mohl být problém pro technicky méně zdatné a především starší obyvatele, kteří mnohdy nemají přístup k internetu. Právě na internetu se elektronické šalinkarty zařizují. „Pokud si se systémem nebude někdo vědět rady, budeme mít pracovníky, kteří jim s elektronickým odbavením a vyřízením  potřebných náležitostí poradí,“ ujistila tisková mluvčí Dopravního podniku města Brna Barbora Lukšová. Pro tuto situaci zřídil dopravní podnik kontaktní místo ve svém sídle na Novobranské ulici. Cestující, kteří nepoužívají bankovní kartu, mají možnost využít speciálních karet, které dopravní podnik nechal vyrobit pouze pro tento účel.

Výhodou elektronické jízdenky je například to, že uvolní místo v peněžence. Návštěvě a frontám na kontaktních místech dopravního podniku se však cestující nevyhnou. Po vyplnění elektronického dotazníku si totiž na pobočkách musí nechat své osobní údaje potvrdit. „Česká republika je jednička ve využívání bezkontaktních platebních karet. Proto jsme se rozhodli tyto bankovní karty využít i pro účely předplatních jízdenek,“ vysvětlil rozhodnutí vedoucí tarifního odboru Dopravního podniku města Brna Vít Prýgl. Bankovní karta nebude však nosičem jízdenky, ale pouze jejím identifikátorem, jízdenka bude totiž uložena v databázích. Systém je také bezpečný - osobní údaje zůstávají skryty – cestující při kontrole přikládá kartu ke čtečce sám a nemusí ji tak dát z ruky. Dopravní podnik města Brna navíc na karty nabízí i neprůhledná pouzdra. Zřizování elektronických jízdenek však není pro cestující povinné, s papírovými lístky Dopravní podnik města Brna počítá i do budoucna. „Papírové jízdenky zůstanou do té doby, dokud o ně bude mezi cestujícími dostatečný zájem,“ doplnila Taušová.

Příspěvěk na šalinkartu tvoří 30 % celkové ceny.

autor infografiky: Lada Součková

Klíčová slova: příspěvěk, šalinkarta, roční jízdenka, dopravní podnik, brno

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.