17.05.2016 21:59


Zaměstnanci si stěžují na neevidované a neproplacené přesčasy. Mluvčí České pošty to popírá

Autor: Monika Veselá | Kurz: Stisk | Kategorie: Zpravodajství

Česká pošta proplácí přesčasy. Tedy alespoň to tvrdí její mluvčí Matyáš Vitík. Redaktorkám Stisku se ovšem podařilo zjistit, že zaměstnancům kromě nabízení produktů zákazníkům vadí i neevidování a neproplácení přesčasů. Pro zákazníky je vnucování produktů nepříjemností, kvůli které se čekací doba na poště prodlužuje.

Praha – Zatímco někteří zaměstnanci České pošty tiše snáší pro ně nevyhovující pracovní podmínky, Kristýna D. (redakce má k dispozici celá a pravá jména všech respondentů, kteří si ale nepřáli jejich zveřejnění, pozn. red.) se nebála projevit nespokojenost a odejít. "Od rána do večera jsem byla pryč. Směny se měnily ze dne na den a neměla jsem žádný vlastní život," popsala Kristýna D. Náročná pracovní doba nebyl jediný problém, se kterým se musela potýkat. Život na poště jí komplikovalo také neustálé nabízení pojištění, losů a neplacené přesčasy.

Pobočka České pošty v Brně. Autor: Monika Veselá

Kristýna D. sháněla přivýdělek při studiu. Zareagovala na inzerát České pošty, která hledala pracovníky na přepážku bankovních produktů. "Na tuto pozici jsem měla být zaškolená a poté bych nabízela zřizování účtů a pojištění. Nakonec mě ale posadili za obyčejnou přepážku,” uvedla Kristýna. Překvapením pro ni ale bylo, že i na těchto obyčejných přepážkách musí zaměstnanci nabízet zákazníkům nejen pojištění a účty, ale třeba také losy a jiné komisní zboží (zaměstnanci nabízí k prodeji zboží od jiných společností, než je Česká pošta, pozn. red.). "Neustále za námi chodili vedoucí a zdůrazňovali, abychom produkty lidem vnucovali. To hrozně zdržovalo od práce. Abych stihla podle manažerů ideálně obsloužit zákazníka, potřebovala bych na každého alespoň půl hodiny. To při frontě třiceti lidí opravdu nebylo možné,” popsala Kristýna D.

Pracovníci přepážek nejsou jediní, kdo tyto produkty musí nabízet. Podobné úkoly mají i listovní doručovatelé. Lidé tedy mohou očekávat, že při přebírání dopisu dostanou nabídku ke zjednání pojištění nebo spořicího účtu. "Produkty jsou součástí naší pracovní smlouvy. Za splnění požadovaného množství úkolů jsou odměny, za nesplnění nám strhávají osobní ohodnocení," přiblížila listovní doručovatelka Martina B. Podle mluvčího České pošty Matyáše Vitíka je prodej doplňkového zboží odůvodněný. "Představa pošty, která pouze doručuje dopisy a balíky, je v dnešní konkurenční době nereálná. Pokud se chce Česká pošta rozvíjet, musí hledat další obchodní příležitosti, mezi které patří například prodej produktů partnerů," okomentoval Vitík. Nabízení tohoto zboží však obtěžuje nejen zákazníky, ale i samotné zaměstnance. "Nejdřív jsem to lidem nabízela, ale bylo na nich vidět, jak moc je to otravuje, a potom už mi ani nechtěli chodit otevírat. Asi si myslí, že to děláme dobrovolně. Tak jsem začala plnit plány na příbuzných,” svěřila se Martina B.

Zaměstnanci na přepážkách mají ve smlouvách uvedenou hrubou tarifní mzdu, ke které mohou dostat za plnění úkolů odměnu v podobě výkonové mzdy. “Za patnáct dní jsem si vydělala asi tři stovky čistého na den plus stravenky. Měla jsem pracovat osm hodin denně, ale téměř vždy jsem musela zůstat v práci déle. Tyto přesčasy mi nikdo neproplatil,” stěžovala si Kristýna D. Jinak tomu není ani u listovních doručovatelů.

Práci na pozici doručovatele si vyzkoušela i redaktorka Stisku Petra Čechová. Ta také nevzpomíná na práci na poště příliš pozitivně. “Oficiální pracovní doba trvala od sedmi do tří hodin. V praxi to vypadalo i tak, že v půl šesté ráno jsem už třídila dopisy a ve čtvrt na šest odpoledne jsem je ještě doručovala. Samozřejmě zadarmo,” uvedla redaktorka. Podle Vitíka ale Česká pošta přesčasy eviduje a proplácí. Nejvíce jich je prý před Vánocemi.

K práci na poště patří i manipulace s velkým množstvím peněz. “Když jsem roznášela důchody, měla jsem u sebe i sto padesát tisíc korun. A nosila jsem je v obyčejné peněžence. Pro ochranu jsem s sebou začala nosit i pepřový sprej,” podotkla Čechová.

Každý zaměstnanec musí absolvovat školení, kde se naučí správně nabízet partnerské produkty. Ty se konají klidně i každý týden. “Vedoucí si nás ráno zavolají do společné místnosti a tam nám zástupce z té konkrétní společnosti ukazuje, jak jejich produkt nejlépe nabízet. Někdy musíme i sehrát scénky, abychom si to nacvičili,” popsala Martina B. Česká pošta má hned několik partnerů. Mezi ně patří ČSOB, Liška, Era a také Česká pojišťovna.

Monika Veselá a Veronika Jelínková

Klíčová slova: Česká pošta, přesčasy, produkty, prodej

Fotogalerie

Hodnocení příspěvku

1 | 2 | 3 | 4 | 5 (1 - nejhorší, 5 - nejlepší)

Vkladání nových komentářů skončilo.